Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej należy przygotować się na zmienne wielu elementów. W trakcie może się okazać, że konieczne jest wprowadzenie zmian. Może to być choćby rodzaj asortymentu, ogólnego profilu przedsiębiorstwa i co za tym idzie grupy docelowej. Rozwój to nie tylko trafianie ofertą w gust klienta, ale również identyfikacja wizualna.
Co to jest rebranding?
Powyżej wskazane przykłady zmian w firmie nazywa się rebrandingiem. Mogą to być oczywiście i mniej zauważalne aspekty, na przykład wygląd strony internetowej, slogany reklamowe,m a nawet stroje pracownicze. Wszystko to jednak wymaga poświęcenia uwagi i wystarczająco dużej ilości czasu. Nie ma w tym miejsca na podejmowanie pochopnych, nie do końca przemyślanych decyzji. W wielu przypadkach rebranding jest procesem długim, powolnym, składającym się z co najmniej kilku etapów. To szczególnie ważne, choćby z tego względu, że ewentualne nieprawidłowości w jego przeprowadzeniu mogą przynieść efekt odwrotny od spodziewanego. Wszelkie zmiany muszą być więc poprzedzone przeprowadzeniem szeregu analiz.
Najlepszy czas na przeprowadzenie rebrandingu
Przedsiębiorcy decydują się na rebranding z różnych powodów, chociaż najczęściej chcą po prostu postawić na odświeżenie identyfikacji wizualnej. To nic dziwnego, w końcu każdy chce spróbować czegoś nowego po okresie 5, czy 10 lat funkcjonowania firmy. Rebranding można było zauważyć w okresie pandemii, kiedy przedsiębiorstwa musiały podejmować ryzyko i stawiać na zmianę branży. Dla wielu było to wręcz warunkiem przetrwania w tym niezwykle trudnym okresie. Innym razem przyczyną może być zmiana właściciela, przejęcie udziałów przez kogoś innego lub otwarcie nowej filii. Inny impuls do tego typu działań stanowi rozwój marki w zupełnie nowym kierunku, np. firma szyjąca ubrania tylko dla dzieci wprowadza do sprzedaży produkty dla mam czy kobiet w ciąży. Rebranding to także sposób na naprawienie renomy przedsiębiorstwa, np. po kryzysie czy internetowej burzy. Do innych powodów może należeć także fuzja spółek, zmiana właściciela lub ujednolicenie wizerunku w przypadku przejęcia nowych filii.
Jak zabrać się do przeprowadzenia rebrandingu?
Proces rebrandingu zakłada same pozytywne zmiany w przedsiębiorstwie, efekt powinien być zatem maksymalnie zadowalający. W pierwszej kolejności należy wybrać stosowny termin, od którego mają zostać wdrożone zmiany. W tym celu należy przyjrzeć się kalendarzowi firmowemu i wybrać stosowny dzień, który jest najlepszy na wprowadzenie zmian. Następnie potrzebne jest wstępne określenie czasu, jaki jest potrzebny na kompleksowe przeprowadzenie rebrandingu. To z kolei uzależnione jest w dużej mierze od zakresu planowanych zmian. Jeżeli są zaawansowane, z pewnością zajmą nieco więcej czasu. Najważniejsze w tym wszystkim jest zastosowanie zmian w równoległym terminie, we wszystkich kanałach komunikacji.